Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 28, 2010

Demam Virus

seperti yang telah saya ceritakan sebelum ni,kami 3 beranak demam..balik je dari Ipoh lepas interview,saya pulak yang demam..mula2 ingatkan sebab saya tak makan nasi haritu..cuma makan laksa..kot je la kan..sbb laksa kan tak berapa elok..urat kembang..

keesokan paginya,saya cadangkan pada suami untuk bawak anak buat blood test kat klinik kesihatan..sebab saya pun memang nak ke klinik untuk dapatkan M.C..suami pun setuju untuk bawa n dia terpaksa ambil cuti rehat sbb dh m.c 2 hari..

agak awal kami sampai kat klinik.tapi orang dah ramai dah..3 nombor ambik sebab 3 orang nak jumpa Doktor..2-2 anak saya suruh Dr buat blood test sbb Husna dari isnin lagi demam n Alya sejak selasa..menjerit2 Husna bila M.A ambik darah..sakit agaknya sebab jarum yang diorang gunakan sangat besar..orang tua punyer jarum ok..Alya nangis jugak tapi xsekuat Husnala.walaupun tempat keempat ambil,baru dapat.kesiannya Alya..kuat sungguh dia tahan sakit..agaknya mengada je lebih dak Husna ni..result darah Husna punyer ok..tapi Alya...






kalau anda perasan,dekat platlete darah tu kurang.sepatutnya 150 ke atas..Dr pun buat surat refer untuk masuk wad..tengok suami pun diam je.saya terus bersuara untuk hantar anak ke hospital private..xnak meyesal untuk kali ke 2 masa alya kena jaundice haritu..Dr pun tak kisah n terus cancel panggil ambulance..sempat dulu kami balik rumah n ambil apa barang yang patut..

sampai ke Hospital,Dr ambil keputusan untuk buat lagi skali blood test.Dr cakap klinik buat tadi,tak detail.kami pun ikut je apa yang terbaik..n keputusannya....




tengahari tu juga dapat result..memang detail resultnya.tak macam yang dah ambik kat klinik sebelum ni..Dr sahkan Alya kena virus Influenza A+..tersentap saya mendengar keputusan tu..seterusnya,Dr nak ambil ujian Swab(guna cecair hidung)untk confirmkan samada H1N1 atau pun tidak..esoknya(sabtu)baru dapat result..memang berdebar je jantung nak menunggu keputusan ujian tu..

Sabtu tu,dapat result...sah!!H1N1 positif..rasa macam nak pengsan pun ada bila dengar Dr bagitau..tapi apapun,saya dan suami redha..memang tak sangka langsung Alya boleh dapat jangkitan..entahlah..Blur...

hari tu jugak Dr mulakan ubat untuk H1N1..ubat tu kena makan selama 5 hari..dalam pada jaga alya kat wad,saya pun demam juga..esok nya saya pun ambil juga ubat untuk tu sebab simptom2 memang ada..Husna saya minta suami hantar ke rumah MIL.takut berjangkit(walaupun Dr dah cakap,sbnrnya,1 family saya dah kena)suami saya maintain je sebab dia ada ambil vaksin untuk H1N1..memandangkan Husna dah tak demam,saya biarkan dulu..hari ahad,Alya dah dibenarkan discaj..

Isnin,demam saya bertambah teruk walaupun saya dah mulakan ubat..rasa sangat sakit demam ni..1 badan terasa panas yang amat sangat.panas tu sampai melekat haba pada baju yang kita pakai..nak tidur tak boleh sebab kepala sakit yang amat sangat.time tu plak terfikir.kuat Alya boleh tanggung sakit ni..Dia tidur je..tak banyak merengek..bangun sekejap,makan n tidur balik.Bila tidur plak nak kita peluk n tepuk.baru lena dia tidur..

Isnin petang,Husna demam balik,cepat2 suruh suami bawa jumpa Dr untuk mulakan ubat.Dr check,banyak kahak n buat X-Ray..alhamdulillah xde apa2 pada peparu dia..teruskan ubat je kat umah n kami bertiga kena kuarantin selama seminggu..Harini,khamis Alhamdulillah,kami bertiga dah beransur sihat cuma kepala saya masih ada pening.mungkin kesan demam yang terlalu panas haritu..masih terasa lagi...nasib baik juga dapat M.c seminggu.dapat la rehat..

Alya n Husna pun dah main macam biasa..aktif sangat..Alhamdulillah...fobia rasanya nak bawa anak berjalan ke luar lepas ni..2 minggu Husna cuti skolah..Ahad ni dia ada konvokesyen..esok boleh la dia ke sekolah..kesiannya dia..badan dah makin susut..Alya pulak walaupun sakit,badan dia tak susut sebab lalu makan..suap je apa,semua dia makan..

bila anak2 sakit,rasa sedih sangat tengok mereka terbaring je..sunyi je rumah..lalu kat taman,nangis teringat diorang..kalau sihat,mesti bising suruh berenti nak main..tapi xpelah,saya redha dengan ujian tuhan ni..ada hikmahnya..sayang saya pada anak2 makin kuat..Alhamdulillah....layan gambar Alya





5 comments:

ashra said...

wah..rumah bau.lawa banner kat atas tu

owhh..sian alya.tu la,bagus tindakan atun.tak lengah2 bw gi amik darah.kalu kita pun,mmg tak berkenan sgt kalu KK wat cek up.biarlah berbayar,puas ati keputusan dan ubat2 nya.sbb sakit demam ni bukan le wat main2..macam2 jenis demam skang ni.tak nak kita nyesal kemudian hari.

alhamdulillah semua da sihat

halimatun said...

ye k.ash..rumah baru..cuti seminggu.sempatla nak hias..hehe.
Alhamdulillah sihat dh semuanya...

ummu said...

salam Atun
alhamdulillah Atun sekeluarga sihat semuanya
akak ni pun risau juga tengok anak akak ni tak kebah2 demam dan selsemanya ni.agaknya kalau hantar taska macam tu ke?ni first time anak akak gi taska, dkat 2 bulan dah.
baru ni anak murid akak yang akak uruskan dia di sickbay,disahkan h1n1.

halimatun said...

Ummu:saya rasa elok Ummu bawak anak jumpa Dr..buat blood test..risau jugak..H1N1 ni sangat mudah merebak..

halimatun said...

Ummu:saya rasa elok Ummu bawak anak jumpa Dr..buat blood test..risau jugak..H1N1 ni sangat mudah merebak..