Thursday, July 22, 2010

susu naik harga??


tadi saya pegi kedai ubat cina untuk beli susu Alya..terkezut saya tengok harga susu naik..banyak lak tu naik nye..sabor jela..baru ni,minyak petrol,gas,gula naik..kali ni susu plak..adoi..sebelum ni saya biasa beli susu Alya untuk sebulan 1.8kg dengan harga..rm 107..kali ni naik sampai rm 120..banyak giler naik..untuk tin 900 gm sebelum ni 55.50.sekarang naik jadi 66.70..banyak tu..sebulan Alya n Husna perlukan 1 tin yg 1.8 kg..Alya masih BF..FM ni hanya sampingan saja..Husna pun saya campurkan susu ni dengan susu Biolac keluaran Eraedar sebab rasa Biolac xberapa sedap..so,setiap kali bancuhan susu Biolac untuk Husna,saya campurkan 1 scoop pediasure..lagipun,badan Husna dah susut sikit sejak sekolah ni,sebab tu saya ambil keputusan untuk bagi campuran Pediasure untuk dia..nak bagi 2-2 Pediasure,memang tak mampu rasanya..

Mula2 ada juga bincang ngan hubby untuk tukar susu Alya..bagi yang murah skit..Enfagrow ke,Anmum ke,kesian plak raasanya takut tak serasi plak..haritu pernah bagi Alya biolac,tak sesuai sebab poo poo dia keras..campur Biolac ngan Pediasure,sakit perut plak..tapi sebab teringatkan plak pasal susu formula yang dicampur MSG,tak berani plak..biasanya susu yang mengandungi apa jua AA di belakang atau di depan,memang ada campuran MSG,takut plak saya..wallahualam..lastly,hubby cakap xpela..teruskan juga susu ni takut nanti susut balik badan Alya..lagipun bajet untuk pampers dah xde sebab pakai CD...

7 comments:

ashra said...

ye ke..aleesya pun ada amik gak pediasure.biasa mmg beli 1.8kg pun.wahh..byk gak naik tu,nanti kita cek kat kedai sen sei kita beli tu brape lak harganya..ni pasal kes naik harga minyak la ni,semua brg nak naik.

halimatun saadiah said...

ye la k.ash..naik byk lak tu..huhu..nanti akak cek,bg tau yek??

yasmin mat nazri said...

ermm betul, bila minyak naik harga... yg lelain pon naik jugak :( sabar ye matun.. skang ni kena pkkan apa yg terbaik untuk anak2 ^^

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

betulla atun...sofie pun guna pediasure jugak. biasa beli 1.8, rm 108, ni dah naik rm130. kat tmpt atun still murah...kat rwg, gitu la harganya. akak pun beli kat kedai ubat cina gak. kalau kedai lain, sure mencanak2 harganya.

halimatun saadiah said...

yasmi:iyela..sayang anak punya pasal kan..
k.fiza..lagi mahal ye kak??xpela kan..brapa tahun je diorg nak minum..janji yg terbaik utk diorang..adala rezeki nanti utk anak-anak..

ayu said...

mahalnya susu tu atun...
uish...baru je nak try utk anak sulung..
sbb lately ni hariz kurang makan la..
asyik dok minum susu je..hariz, 2 thn 6 bln skrg ni minum susu dumex dugro tapi yg ada bijirin tu...bygkan sehari je dia boleh minum 4-5 botol susu..huhu..mujur la danial fully bf + fully cd...hariz je la still guna pampers + minum susu tepung..nak train hariz tak pakai pampers susah skeet...akak mcm ambik masa skeet nak ajar dia ni..

halimatun saadiah said...

uiks..kuatnya hariz nyusu..mau botak kalau minum pediasure..hehe..dumex pun ok ape...naper k.ayu xbg hariz pakai CD skali??xblh syer yek??ye la..k.ayu keje..so,memang lambat skit la nak succes..tp xpe..slow2..lama2 blh la tu..