Thursday, May 19, 2011

Apam beras Terbaekkkk!!!



nak share resipi apam soda ni..
petang tadi nampak kawan siber saya post gambar
puasa plak harini.terus rasa teringin nak buat..
mauripan xde..tadi pi kedai bakeri lupa nak beli plak...
anak2 plak tengah tidur.apalagi,start moto satla pi beli...
memang tak rugi saya try..
sangattt sedapppp
tak sedar dah sepiring habis saya makan sorang je..
punahlah diet saya harini..heheh
jom kita tengok resipinya ye...

Bahan2:-
3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
1 packet yis mauripan
2 cawan nasi
3 cawan air

Cara-cara:

1.masukkan semua bahan ke dalam mangkuk yg sederhana besar kecuali nasi dan air.

2.gaul bahan tersebut dan ketepikan sementara waktu.

3.blender nasi dengan air sampai betul2 hancur.

4.campurkan nasi yg telah diblend dengan bahan yg telah digaul tadi dan sebatikan adunan.

5.biarkan adunan mesra selama satu jam..adunan akan mengembang selepas tu...

6.selepas satu jam, isikan adunan ke dalam acuan dan kukus dalam pengukus yang telah dipanaskan terlebih dahulu dalam 10-15minit.

7.PERINGATAN: sapukan acuan dengan sedikit minyak sebelum mengukus supaya hasilnya mengikut bentuk acuan bila dikeluarkan.

*saya buat separuh adunan je..banyak dapat...
*saya tambah esen ros utk sedapkan lagi bau n letak pewarna

5 comments:

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

akak nak try....

ashra said...

aritu kita beli,suka plak aleesya.ni kena blaja buat ni..tapi kukusnya belum beli.uhukk..

halimatun said...

k.fiza:cepat try..heheh

k.ash..memang budak2 suka..blhla try nanti.senang bangat..heheh

Murni Delights said...

wah sodapnyer..he..he ari tu buat apam yogurt tapi tak pecah..he..he

Nanie said...

sedapnya..atun minggu ke 2 cuti sekolah nak balik kampung kenduri cukur rambut bb...nanti akak bgtau bile..kalo free bleh le datang dengan k.mazz