Monday, June 7, 2010

Una rindu Abah....


Entry kali ni nak bercerita pasal husna plak..pagi tadi,sy balik umah mak ngan Alya skali.Balik kami bertiga je sbb husband seperti biasala,ada tuisyen.tapi tuisyen 1 kelas je hari ni.dalam kul 1,dia balik.memandangkan abang saya yang mengajar di sarawak ada balik,saja bawak husna balik untuk dia main ngan sarah(my niece).balik tadi,mak tengah bersiap nak pergi makan kenduri.ada 2 buah kenduri.husna nak ikut sbb tengok sarah pun ikut.dahla pakai baju duk umah je..tak bawak baju tukar.jenuhla pujuk dia,tak bagi ikut.nak jugak dia ikut.sekejap2 cakap kat opah:Una nak ikut..(biasa memang perangai mcm tu,selagi xdapat apa yang dia nak,selagi tu la dok sebut..)

Time tu dah pukul 12.saya memang nak balik pukul 12 sbb nak masak utk husband.lastly,mak berkeras jugak nak bawak dia.pdhal sy dah ckp,nanti abah nak pegi belajar,kakak xsempat nak jumpa abah..dia ignore je..xpe...
lepas mak pergi kenduri mak plan nak pergi taiping untuk beli barang sikit..cadangnye nak pegi dalam kul 4..ingat kot sempatla una jumpa abah.Abah nak bertolak pukul 5.memang mak nak bawak husna sekali tapi nak singgah umah saya dulu untuk una tukar baju..kul 4.30 lbh tengok xde sampai2 lagi..abah una call umah mak nak ckp ngan una,tapi una refuse..sedih abah...lastly,abah pegi tanpa jumpa husna..kesian...
pukul 6 baru la terjengul una bersama opah,sarah,makngah n pakngah una(abang saya..hehe).masuk tukar baju je sbb dh mandi kat umah opah katanya..langsung tak tanya pasal abah..sebelum keluar,sempat saya pesan,ikut opah,nanti lepas ikut opah,balik umah ibu(takut dia nak tidur umah mak pula..haru dibuatnye..)mak ajak jugak keluar sekali,tapi rasa sangat malas nak keluar.bawak alya main kat depan rumah jela..
lebih kurang pukul 9,baru husna balik dengan cornetto kat tangan.nasib baik dia nak balik..masuk je umah,terus tanya kenapa abah bawak keta ibu??itu ayat dia..bertuahnya anak..ingatkan nak tanya abah..elok dia masuk,makan aiskrim,mandi ala kadar n tukar baju tidur.saya terus ajak masuk bilik untuk tidur..sesi kaunseling pun bermula.ini dialog saya ngan husna.. saya:husna pegi mana tadi??
husna:pegi beli barang..kat econsave.Abah mana mak??
saya:Abah dah pegi belajar,abah sedih sbb kakak xnak jumpa abah.abah cakap abah tak nak balik dah sebab kakak tak sayang abah..
husna:makngah yang nak bawak kakak(pandai dia bg alasan,pdhal dia yg beria nak ikut..)
saya:(buat ayat sedih lagi)abah cakap abah xmau balik sampai bila2 dah.kalau abah balik pun,abah nak balik umah wan simpang je..(my MIL)..
Husna:(dh mula nampak muram)..
Saya:kakak tak sayang ibu ngan adik.adik,meh tido kat ibu jangan tido kat kakak,kakak tak sayang adik sbb kakak tinggal adik..(sambil tarik Alya jauh dari husna).Alya tido cepat ibu nak packing baju kakak,kaka nak duk ngan makngah...nanti kakak ikut makngah balik perlis..
Husna:(dah mula teresak-esak..)
saya:kakak duk ngan makngah ye,ibu duk ngan abah ngan adik je..abah pun taknak ngan kakak sbb kakak taknak cakap ngan abah tadi..
Husna:(dah tak dapat dibendung lagi dah..hujan selebat-lebatnya..)Ibu,una taknak duk ngan makngah..una taknak ikut makngah dah...
saya:(dalam hati..yes!! dapat jugak memujuk husna)
husna:(dalam menangis teresak-esak)ibu,nak telefon abah...una rindu abah... saya pun bawak husna keluar dan telefon suami..teresak- esak dia ckp rindukan abah n macam2 lg..lepas husna cakap telefon,barula merungut lapar..saya pun lepas bagi nasihat pada dia,terus masakkan dia nasi goreng..tahupun lapar..berjalan tak ingat..saya bukan apa,memang tak suka ajar anak ikut orang lain selain saya ngan suami..malas nak ajar.nanti terbiasa plak..lagipun,saya tau anak saya ni buas macamana..semoga apa yang berlaku hari ni dapat memberi pengajaran pada husna n husna tak nak ikut orang lagi..lgi 1,husna ni memang penyedih orangnyer..pernah 1 hari,dia dengar lagu dari kumpulan Hijjaz,sampai teresak-esak dia menangis..ingatkan kenapala husna menangis..bersungguh betul dia menangis..

4 comments:

ashra said...

ala..sedeyynye dgr citer husna..kerinduan ye.nti abah balik k?...

Me Mrs.Eady said...

izwa pun x suka bg syahmi ikut sape2 sb risau ntah ape2 jadi walaupun adik beradik sndiri...
xmo ajar sbb esok2 dia dh xnk dgn kiter nk ikut org je...

halimatun saadiah said...

k.ashra:ye..petang satgi abah balik le tu..

k.Izwa:ye la.lagi 1,sy perasan kalau dia balik dr mana2 ngan org lain,perangaidia jadi mengada2..lama skit baru ok.agaknya masa ikut org tu kena buat baik kut,itu yg bila balik tunjuk perasaan tu..

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

alo...siannya una...sedih lak baca citer una ni...