Monday, May 31, 2010

Muffin Blueberry

hari ni nak buat entry resipi plak..maklumla housewife kan,kalau tak mencuba resipi baru rugila kan??lgpun,Almaklumla dh ada oven baru ni,kenala rajin skit..nak tambat hati suami..hehe.Jom check it out..

Bahan-bahannya (Untuk 12 biji)
2 cawan tepung gandum
3 sudu teh baking powder
½ sudu teh garam
¾ cawan gula
1 biji telur
1 cawan susu segar
¼ cawan minyak sayuran

Cara-caranya
1. Panaskan ketuhar pada suhu 205’C. (D gunakan suhu 180’C)
2. Dalam mangkuk campurkan tepung gandum, baking powder, garam dan gula. Buatkan lubang ditengahnya.
3. Dalam mangkuk yang kecil pukul telur sedikit, masukkan susu dan minyak. Tuangkan kedalam mangkuk yang berisi tepung tadi. Dan gaul menggunakan garfu sehingga sebati, tapi jangan dipukul sekadar gaul dengan garfu sehingga sebati. Adunan akan nampak seperti berketul-ketul sedikit.
4.Bahagikan bancuhan kepada 2 bahagian.1 bahagian campurkan dengan blueberry filling
5. Tuangkan adunan kedalam mangkuk muffin

Resipi diambil dari sis izzah daud.thank u ye sis atas tunjuk ajar..lps ni ingat nk try kek lapis kopi lak.nampak mcm best..
taraa,dah siap pun..nampak sedap tak??
Budak mucuk baru bangun tido..terus nak mamam..

Anak2 saya ni memang kuat makan.kena sentiasa ada makanan..tambah kalau baru bangun tido,memang nak mamam je..terutama si Alya.tengok badan kecik,tapi makan kuat..sekian..

11 comments:

Lady of Leisure said...

wow sedapnya nampak gebu gitu...

halimatun saadiah said...

ye lady..memang sedap..budak2 n bapak budak pun sgt suka..12 biji tu sekejap je licin..

ashra said...

wahh..saya sgt suka blueberry!..ni yang kena wat ni..curik la resepi ni ye.hehe

halimatun saadiah said...

curikla..free og caj je...dh buat pos ke sini ye..hehe..

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

hamboi...rajinnyer dia.
akak dah lama tak publish resepi kat blog. malas je rasanya....nanti2 nak publish gak la...cuba tgk blog dak lady tu. byk sgt resepi. nampak dia rajin masak,kan?

fisa othman said...

atun...gebussnyaa...terror arrr...ermmm tapi apakan daya saya suka makan sahaja...hehehe meh sini skit...:P

Rozy said...

tun,

alang2 kita berdekatan ni..mailaa antaq kat mak labuyung ni buang seketoi dua..hehheheh

halimatun saadiah said...

la..teringin ka??esok meleleh air liuq esok mai cari na??hehe....

mama zharfan said...

salam ziarah :) me blogwalking...yum yum sedapnya muffin ni...have a nice day!

izahdaut said...

dah siap pun..hehehe...

halimatun saadiah said...

ye akak..dh siap..thanks ye..